Ook in de Horeca steeds meer biologisch.

Dat steeds meer mensen bewuster omgaan met de produkten die ze aanschaffen en de dingen die ze eten is allang geen trend meer. Door de recente berichtgevingen van de voedingsindustrie wordt de scepsis richting de voedselproducenten steeds groter.
De consument wordt hierdoor steeds kritischer is zijn koop gedrag. Ook in de horeca is de consument steeds bewuster in zijn of haar keuzes.


In de hotelbranche is de 'GreenKey' certificering al voor veel mensen bekend. Als een accommodatie hiervoor in aanmerking wil komen dan moet de onderneming aan een aantal 'groene' criteria voldoen. Zo weet de gast dat hij of zij met een groen geweten van de slaapplek kan genieten. Naast deze Green Key komen er steeds meer groene keurmerken op de markt. Aangezien de meeste keurmerken een commerciële grondslag hebben is de vraag of de consument nog wel echt geloofd in het groene gehalte van zo'n keurmerk. De consument heeft steeds meer behoefte aan de tastbaarheid van het groene/eco gehalte. Deze tastbaarheid wordt in de horeca op verschillende manieren gerealiseerd. De consument wil weten waar precies het varken zijn snoet in de modder heeft kunnen stoppen, in welke wei het rund heeft gestaan en waar de biologisch schorseneren vandaan komen. Het liefst zo dicht bij huis als mogelijk want dat is vertrouwd en enigszins(voor het gevoel althans) controleerbaar. Dit is de reden waarom steeds meer restaurants bewuster zijn geworden in wat ze hun gasten aanbieden. Biologisch en lokaal is wat, bij een steeds groter wordend publiek, bepalend wordt in de keuze van zijn of haar eetablissement.


Geplaatst op: 11-02-2014